În sensul Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare (https://legislatie.just.ro/public/DetaliiDocument/262872), avertizorul în interes public este persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional.

Persoanele care efectuează raportări privind încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat, au la dispoziție următoarele modalități de raportare:

• Canale interne – în cadrul entităților publice sau private în care își desfășoară activitatea (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. III din Legea nr. 361/2022);

• Canale externe – Agenția Națională de Integritate precum și alte entități publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. IV din Legea nr 361/2022);

• Divulgare publică – presă, organizațiile profesionale, sindicale sau patronale, organizații neguvernamentale, comisii parlamentare etc. (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. V din Legea nr 361/2022).

Canale interne de raportare în cadrul Institutului Național de Administrație:

a) în scris, pe suport hârtie către persoana desemnată. Raportarea se introduce într-un plic sigilat cu mențiunea „Raportare privind încălcări ale legii” și se poate depune la cutia gestionată de către persoana desemnată, cutie special creată pentru depunerea raportărilor, situată în holul de acces în instituție. În situația în care se transmite prin Registratura INA, plicul nu se deschide și se înregistrează prin aplicare pe plic a numărului de înregistrare, urmând a fi direcționat către persoana desemnată:

• Formular Raportare privind încălcări ale legii (.doc);

b) în scris, în format electronic, la adresa de e-mail avertizordeintegritate@ina.gov.ro, gestionată de către persoana desemnată;

c) în format electronic – on-line, la adresa web dedicată, prin utilizarea următorului formular:

• Formular Raportare privind încălcări ale legii online;

d) telefonic, la numărul dedicat care este alocat persoanei desemnate. În această situație, persoana desemnată are obligația de a documenta raportarea în unul dintre următoarele moduri:

(a) prin efectuarea unei înregistrări a conversației într-o formă durabilă și accesibilă, sub rezerva consimțământului avertizorului în interes public;

(b) printr-o transcriere completă și exactă a conversației.

În cazul în care pentru raportare se utilizează o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală în care conversațiile nu pot fi înregistrate, persoana desemnată are obligația de a întocmi un proces-verbal de transcriere completă și exactă a conversației. Avertizorul în interes public are posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversației, prin semnarea acestuia. În cazul în care avertizorul în interes public nu își exprimă consimțământul pentru transcrierea sau înregistrarea conversației, acesta este îndrumat să raporteze în scris, pe suport hârtie sau în format electronic. Modalitatea de preluare a raportării avertizorului în interes public prin înregistrarea convorbirii telefonice se asigură de către INA sub rezerva perfectării din punct de vedere tehnic a mijloacelor necesare;

e) prin întâlnire față în față cu persoana desemnată, la cererea avertizorului în interes public. În această situație, persoana desemnată întocmește un proces-verbal de consemnare, sub rezerva consimțământului avertizorului în interes public. Avertizorul în interes public are posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversației, prin semnarea acestuia. În cazul în care avertizorul în interes public nu își exprimă consimțământul pentru transcrierea sau înregistrarea conversației, acesta este îndrumat să raporteze în scris, pe suport hârtie sau în format electronic.

INA se asigură că, în orice moment, cel puțin un mijloc de raportare este accesibil.

Canale externe de raportare a încălcărilor legii:

• Departamentul pentru Luptă Antifraudă: https://antifrauda.gov.ro/w/sesizeaza-un-caz-de-frauda-cu-fonduri-europene/

• Oficiul European de Luptă Antifraudă: https://fns.olaf.europa.eu/main_ro.htm

• Agenția Națională de Integritate: https://www.integritate.eu/A.N.I.-interactiv/Sesizări.aspx

Avertizorii de integritate au posibilitatea de a alege să utilizeze canale interne și externe, cu condiția utilizării mai întâi a celor interne conform Directivei (UE) 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii.

Ghid practic pentru avertizorii în interes public https://avertizori.integritate.eu/wp-content/uploads/2024/02/GHID-PRACTIC-PENTRU-AVERTIZORII-IN-INTERES-PUBLIC.pdf

Informații de contact

  Adresa: Bulevardul Timișoara, Nr. 6, Sector 6,
București

  Telefon: 021 31 08 963

  E-mail: office@ina.gov.ro


Program:

  Luni - Joi: 8:00 - 16:30
  Vineri: 8:00 - 14.00