Institutul Național de Administrație a organizat în data de 12 iulie 2021 masa rotundă online cu tema Eficiență în administrația publică prin flexibilizarea modului și timpului de lucru.
La dezbateri au participat reprezentanți ai următoarelor instituții și organizații: Camera Deputaților, Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Asociația Comunelor din România.
În cadrul reuniunii, Corina Licea, președinta INA a prezentat rezultatele Studiului privind oportunitatea flexibilizării modului și timpului de lucru în administrația publică, realizat de INA în luna ianuarie 2021, și tendințele europene în domeniu, atât din mediul public, cât și din cel privat, cu accent pe nevoia de adaptare a administrației românești la noul context de lucru.
Pornind de la rolul fiecărei organizații, participanții au dezbătut posibile opțiuni de reformă în administrația publică, în ceea ce privește flexibilizarea muncii. S-a relevat o strânsă corelare între schemele de muncă flexibilă și transformarea digitală a administrației publice. De asemenea, noile forme de lucru determină cheltuieli reduse atât pentru angajator, cât și pentru angajat. Schimbarea de mentalități, flexibilizarea, managementul bazat pe rezultate sunt câteva dintre elementele care pot contribui la o administrație publică suplă, eficientă și modernă.
De asemenea, au fost formulate propuneri de continuare a demersului inițiat cu această ocazie, precum: crearea unui grup de lucru care să analizeze prevederile legislative, în vederea elaborării unei politici publice, posibilitatea fiecărei instituții de a-și alege tipul de intervenție, adaptarea domeniilor prioritare de formare la noul context, accelerarea reformei prin flexibilizarea modului și timpului de lucru, ponind de la percepția managerilor și a funcționarilor față de aceste aspecte.
Corina Licea: „Ne dorim ca administrația publică să fie un angajator atractiv, astfel încât tinerii, oamenii pregătiți să aibă încredere că sistemul public este unul care asigură condiții bune de lucru și să fie motivați să facă reformă; sunt domenii deficitare, în care este nevoie de personal specializat, echilibrul organizațional fiind un element prin care putem atrage profesioniști. Dezbaterea de astăzi este parte a pașilor de reformă, astfel încât administrația publică să fie un mediu competitiv, flexibil și atent la evoluțiile din domenii conexe de activitate.”
* * *
Scopul studiului a fost de a evalua oportunitatea reglementării modurilor flexibile de lucru în administrația publică din România (telemuncă, program flexibil, normă parțială de lucru, sistem hibrid etc.), înscriindu-se în demersurile activității de cercetare ale Institutului. Inițiativa, coordonată și implementată de către INA, a fost susținută de către Secretariatul General al Guvernului (SGG) și de către Grupul Băncii Mondiale (WBG). Documentul poate fi consultat accesând link-ul: <a