Având în vedere publicarea în transparență decizională a Proiectului de OUG privind reorganizarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul acestuia, în data de 07.04.2025, prin care este propusă absorbția Institutului Național de Administrație în cadrul Ministerului, fără personalitate juridică, aducem o serie de clarificări.
Aspecte privind organizarea procesului de formare pentru administrația publică la nivel național
Abordarea externă privind organizarea procesului de formare
Implicarea INA în mecanismele de reprezentare la nivel extern
Capacitate instituțională
- Înfiinţarea şi operaţionalizarea Institutului Naţional de Administraţie (INA), ca şcoală de formare pentru administraţie şi actor implicat activ în implementarea politicilor de formare pentru administraţie au fost prevăzute în Planul de acţiuni pentru îndeplinirea condiţionalităţii ex-ante privind existenţa unui cadru strategic de politică pentru consolidarea eficienţei administrative a statelor membre, inclusiv reforma administraţiei publice, la domeniul resurse umane.
- Recomandările OECD referitoare la INA vizează consolidarea mandatului său cu scopul de a sprijini analiza eficace a nevoilor de învățare și dezvoltarea unei culturi construite în jurul noului cadru de competențe. Recomandările au fost fost reflectate în comunicările către SGG prin rapoartele de monitorizare a îndeplinirii jalonului 405 din PNRR, aferent reformei 1 Îmbunătăţirea predictibilităţii şi a eficienţei proceselor decizionale prin întărirea capacităţii de coordonare a politicilor şi analiză de impact la nivelul Guvernului şi al ministerelor coordonatoare, precum şi prin consolidarea instrumentelor în vederea creşterii calităţii consultărilor publice la toate palierele administraţiei.
Analiza realizată de OECD în primăvara anului trecut, 2024, în raportul de evaluare al României în domeniul Comitetului pentru Guvernanța Publică (Public Governance Committee - PGC) – Comitet esențial pentru procesul de aderare în care evaluarea nu s-a încheiat încă pentru România - a apreciat existența în România a INA și a trasat recomandări pe termen lung în ceea ce privește:
- Valorificarea reformelor în curs de implementare în managementul resurselor umane și a noului cadru de competențe pentru a prioritiza competențele de inovare în formare, recrutare și managementul performanței.
- Facilitarea oportunităților de dezvoltare a capacității administrației publice și leadershipului, mentoringului, rețele de pregătire și alte programe de formare în instituțiile publice.
Aceste recomandări au venit tocmai în contextul în care raportul constată faptul că, deși sunt preconizate reforme prin PNRR, sectorul public din România se confruntă în prezent cu o deficiență de competențe, parțial din cauza proceselor rigide de recrutare, gestionarea inconstantă a performanței și nevoilor de formare neîndeplinite (OECD, 2023), menționând că programele de formare sunt în continuare limitate de constrângeri financiare. Tocmai de aceea, se recomandă întărirea capacității Institutului Național de Administrație, care, ca în multe state OECD, este văzută ca o instituție dedicată, intitulată „școala guvernamentală”.
- Din 2017, INA a accesat 16 proiecte cu finanțare externă prin care au fost formați 20.000 de angajați din sistemul public.
Aspecte privind organizarea procesului de formare pentru administrația publică la nivel național
Participarea la cursurile de formare organizate pentru administrația publică în România nu este gratuită, contrar abordărilor la nivel european.
- În prezent, INA este finanțată din subvenții de la bugetul de stat și venituri proprii. În perioada 2022-2024 programele organizate de INA au înregistrat o creștere de 65%, ceea ce a determinat o creștere a veniturilor proprii cu 56%.
- INA a dezvoltat și aplicat standarde de calitate în procesul de formare, promovându-le la nivelul tuturor instituțiilor publice cu atribuții în formarea personalului din administrația publică.
Abordarea externă privind organizarea procesului de formare
- Majoritatea instituțiilor omoloage INA (respectiv 80%) au finanțare directă de la bugetul de stat pentru a asigura participarea gratuită a personalului din administrația publică la oricare dintre cursurile oferite sau cel puțin la cele considerate prioritare.
- 64% dintre instituțiile analizate desfășoară și activități de cercetare, în timp ce 18% dintre instituțiile analizate au în obiectul de activitate și elemente de gestionare a funcției publice (în cele mai multe cazuri acestea derulează concursurile pentru ocuparea anumitor categorii de funcții publice).
Implicarea INA în mecanismele de reprezentare la nivel extern
- Din 2017, INA a încheiat acorduri de parteneriat cu 16 organizații europene și internaționale și a aderat/format rețele cu obiect de activitate similar. Aceste parteneriate s-au concretizat și prin organizarea de evenimente comune, dar mai ales prin dezvoltarea unui concept de Seminar regional ce se organizează anual cu reprezentanții organizaților omoloage din regiune. În acest sens, INA are și rolul de a fi un Hub regional în domeniul furnizării de formare.
- Începând cu anul 2018 Institutul este coordonator tehnic național pentru francofonie, prin parteneriatul cu Organizația Internațională a Francofoniei, în misiunea asumată comun de a consolida competențele personalului din domeniul relații internaționale – afaceri europene.
- INA asigură reprezentarea în rețelele DISPA (EU Network of Directors of Institutes and Schools of Public Administration), EGPA (European Group for Public Administration) și RESPA (Regional School of Public Administration).
- INA a fost invitată de OECD să participe și să asigure reprezentarea României în formatul dedicat școlilor de guvernare - The OECD Network of Schools of Government (NSG). Acest format este o rețea globală a instituțiilor responsabile de educație și dezvoltare a funcționarilor publici, cu un accent deosebit pe formarea liderilor și a decidenților, dotând administrațiile cu capacitatea necesară pentru a implementa transformarea și reformele. Rețeaua NSG se extinde rapid, având peste o sută cincizeci de institute membre din toate regiunile lumii.
Având în vedere specificul Institutului Național de Administrație, dar și obiectul principal de activitate (cel de furnizare a programelor de formare) respectarea unui principiu similar cu cel al autonomiei universitare poate conduce la creșterea eficienței, atât prin asigurarea unui nivel de reprezentare european și internațional la același nivel cu cel al Institutelor omoloage, dar și prin asigurarea calității programelor de formare.
În acord cu recomandările OECD și similar modelelor europene de bune practici, susținem întărirea capacității Institutului Național de Administrație prin centralizarea atribuțiilor de formare a sectorului public, respectiv prin asigurarea unei abordări strategice a procesului formare.
7 aprilie 2025
Consiliul de coordonare al Institutului Național de Administrație
Ioana Roxana MELENCIUC-IOAN, Institutul Național de Administrație
Marius-Constantin PROFIROIU, Consiliul Naţional al Rectorilor
Dragoș-Valentin DINCĂ, Senatul României
Cristina Anca PĂIUȘESCU, Secretariatul General al Guvernului
Florina IACOBESCU, Administraţia Prezidenţială
Sirma CARAMAN, Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România
Emil DRĂGHICI, Asociaţia Comunelor din România
Nicoleta ROMCEA, Asociaţia Oraşelor din România
Cristinel IFTENE, Societatea Academică de Științe Administrative